Wednesday, August 25, 2010

Syaikh Kazim al-'Amri dibebaskan dari Penjara Saudi


Saikh Kazim al-'Amri, anak tokoh Syiah Ayatullah Syaikh Muhammad 'Ali al-'Amri di Madinah telah dibebaskan dari tahanan kerajaan Arab Saudi.
Syaikh Kazim al-

Pejabat Agensi Berita Ahlul Bait-ABNA, kerajaan Arab Saudi akhirnya terpaksa membebaskan Hujjatul Islam Syaikh Muhammad al-'Amri anak Ayatullah Syaikh Muhammad 'Ali al-'Amri dari penjara berikutan tekanan tokoh agama dan politik.

Syaikh Kazim telah ditangkap oleh penguasa Arab Saudi 20 hari lalu dan dipenjarakan di satu tempat yang tidak dimaklumkan. Beberapa tokoh agama dan politik serta aktivis Syiah telah memberi tekanan terhadap kerajaan tersebut mendesak pembebasan segera beliau.

Pasukan Keselamatan Arab Saudi juga gagal menyatakan sebab penahanan beliau. Dalam peristiwa penahanannya pada 2 Ogos lalu Pasukan Perisikan Al-Mabahith Al-'Aamma telah menyerang ladang milik Syaikh 'Ali al-'Amri di daerah Awali dengan dalih terdapat pendatang tanpa izin bekerja di kedai ladang tersebut. Dalam serangan tiba-tiba tanpa amaran awal itu, anggota Al-Mabahith Al-'Aamma telah melompat dari dinding ladang dan memecahkan pintunya.

No comments:

Post a Comment