Thursday, August 19, 2010

Aktivis Hak Asasi Manusia mengkritik lanjutan penahanan Syiah



Menurut sumber perundangan di al-Ahsa dan Qatif, pegawai Wahabi Saudi masih menahan beberapa orang warganya yang bermazhab Syiah lebih dari 6 bulan kerana penglibatan mereka dalam politik dan aktiviti keagamaan.

Agensi Berita Ahlul Bait (as) - ABNA, Menurut sumber perundangan di al-Ahsa dan Qatif, pegawai Wahabi Saudi masih menahan beberapa orang warganya yang bermazhab Syiah lebih dari 6 bulan kerana penglibatan mereka dalam politik dan aktiviti keagamaan.

Sebagai tambahan tentang penahanan aktivis dan blogger Munir alJassass, sumber melaporkan bahawa kira-kira sedozen pemuda dari al-Ahsa dan Qatif masih menghabiskan waktu yang tidak didapat dipastikan di dalam penjara!

Beberapa orang pemuda ini adalah Turki Haidar al-Ali, Hussein Yusuf al-Harbi, Muntazar Isa al-Hashem, Bassam Ali al-Ali, Abdul Khaliq Hussein al-Hassan, Ali Hussein al-Hassan dan kesemua dari al-Ahsa.

Tinjauan menganggarkan bahawa jumlah awal tahanan dari al-Ahsa bermotifkan Mazhab dianggar kira-kira 40 orang pada 8 bulan pertama tahun lalu.

Dari Qatif dan lebih dari 6 bulan termasuk al-Jassaas ialah dua pemuda (Yusuf Zaheri dan Muhammed al-Labbad) masih lagi dalam tahanan untuk didakwa kerana terlibat dalam protes saksi mata di kota Awamiya tahun lalu untuk mengutuk serangan ke atas penziarah dari Madinah di tangan pasukan keselamatan dan polis agama.

Warga al-Ahsa pula telah ditahan di kampung al-Rumailah ketika Asyura kerana menggantungkan kain rentang kedukaan untuk as-Syahid Imam Hussain.

Penguasa Wahabi Saudi memberikan alasan-alasan menghalang masyarakat di kota dan kampung al-Ahsa dari melangsungkan sebarang acara nyanyian kegembiraan atau hiburan dalam majlis agama yang disambut oleh Syiah sepanjang tahun.

Serangan polis terus menerus di al-Ahsa di mana beberapa pondok pengedaran gula-gula untuk acara kelahiran Ahlul Bait (keluarga nabi Muhammad). Serangan juga turut melancarkan kempen untuk membuang tanda-tanda atau kain rentang dari jalan-jalan di perkampungan Rumailah.

Hingga kini penguasa masih menahan aktivis sosial Ramzi Mohammed dari kota Awamiya untuk minggu ke-empat kerana protes yang telah disebut tadi di tempatnya.

Hingga kini selain menghalang tahanan dari mengambil peguam bela untuk mempertahankan kes mereka, tidak ada apa-apa dakwaan perundangan dikeluarkan ke atas mereka.

Sumber hak asasi manusia yang tidak didedahkan mengatakan tahanan yang dipenjara yang lebih dari 6 bulan telah dianggap melanggar Artikel 114 Kod Prosedur Jenayah di Arab Saudi. Artikel tersebut menyatakan tahanan tidak boleh ditahan melebihi 6 bulan di penjara tanpa pertuduhan, jika tidak mereka hendaklah dibebaskan.

Penguasa Wahabi Saudi enggan memberi ulasan di hadapan awam tentang pelanggaran hak asasi manusia mereka terhadap warga Syiah. Pegawai badan hak asasi manusia juga dikatakan masih mendiamkan diri terhadap kempen terus menerus penangkapan yang berbaur mazhab sejak beberapa tahun lalu.

Laporan tahunan Amesty International baru-baru ini mengumumkan Arab saudi telah meminggirkan keprogressifan tahap penghormatan hak asasi manusia bahkan sistem keselamatan dan garisan keras regim masih menghalang perubahan sebenar hak asasi manusia di dalam negara itu.

Laporan tahuan situasi hak asasi manusia, Jabatan Urusan Luar Amerika Syarikat mengesahkan lanjutan penyiksaan warga Syiah di Arab Saudi dari banyak alasan termasuk pergerakan sosial, perundangan, ekonomi dan diskriminasi politik.

No comments:

Post a Comment