Sunday, September 5, 2010

Nuklear Israel dalam jangkauan senjata Iran

Pengerusi Perhubungan Ketua Angkatan Tentera Iran, Major Jeneral Hassan Firouzabadi berkata, nuklear Israel berada dalam jangkauan senjata negara itu. Namun beliau menolak kemungkinan untuk menyerang.


Nuklear Israel dalam jangkauan senjata Iran


Mejar General Hassan Firouzabadi memberi amaran Iran akan bertindak balas terhadap sebarang serangan aggresif ke atas Iran. "Tentera Iran dengan kelengkapan ketenteraan dan strategi efektif akan mengirim serangan dahsyat kepada musuh" kata beliau.

"Kami berharap tidak ada apa yang mendesak serangan ke atas tapak nuklear Israel" tambah beliau lagi.

Beliau menerangkan, "Peperangan nuklear bukanlah kemahuan mana-mana negara, kami akan membalas kepada mereka dengan cara yang lain".

Reaktor Israel Dimona di sahara Negev telah menjadi kontroversi dan dipercayai telah menempatkan 300 kepala peledak nuklear.

Berhubung gertakan rakan sejawat beliau di Laksamana Mike Mullen Amerika, beliau menjelaskan, "Michael Mullen sendiri mempunyai perisikan dan dia tahu berdada dengan Iran bukanlah kemahuan Amerika dan Israel".

Pernyataan beliau ini menyusul setelah Israel dan sekutunya di Barat mengulangi ancaman mereka untuk menyerang pengkalan nuklear Iran dengan dalil negara ini telah pun memperlengkapkan kekuatan tenteranya dengan senjata nuklear.

Iran walau bagaimana pun menyangkal tuduhan tersebut dan menjawab ia hanyalah program nuklear untuk tujuan kesejahteraan dan keamanan.

No comments:

Post a Comment