Friday, September 3, 2010

Mufti Mesir; Di dalam Islam tidak wujud Wahabi atau Salafi

Mufti Mesir;
Di dalam Islam tidak wujud Wahabi atau Salafi

Dr. Ali Jum'ah dalam memberi pandangannya tentang orang yang menggelarkan dirinya Wahabi menegaskan, "Di dalam Islam tidak ada mazhab yang bernama Wahabi atau Salafi. Hakikatnya dalam diri mereka tidak ada apa-apa melainkan keganasan".

Di dalam Islam tidak wujud Wahabi atau Salafi

Pejabat Agensi Berita Ahlul Bait-ABNA.ir, Mufti Mesir ketika menjelaskan tentang fahaman Wahabi dan Salafi menegaskan, "Nama-nama ini tidak ada dalam Islam, hakikat mereka ini akhirnya tersingkap jua."

Dr. Ali Jum'ah menambah, "Orang yang menamakan diri mereka Wahabi dianggap golongan Muhammad Ibnu Wahab. Salafiyah juga bukanlah mazhab yang asing, namun mereka mengaitkan diri mereka dengan ajaran Salaf Soleh dalam tiga kurun awal sejarah Islam. Maka individu ini menggelarkan diri mereka sebagai Salaful Soleh supaya orang tidak mengkritik mereka. Namun golongan Salafiyah hakikatnya adalah mainan yang bewarna dan berkilau di mana batin mereka tidak lain tidak bukan adalah ekstrimis, pengganas, mabuk darah dan tidak bersedia dicabar".

Beliau melahirkan pandangan ini ketika menjawab pertanyaan tentang perbezaan antara Wahabi, Salafi dan hubungan mereka dengan Mazhab Ahlul Bait (as). Soalan ini diajukan kepada beliau ketia memberikan ucapan di perpustakaan 'Misr Jadidah'.

No comments:

Post a Comment