Friday, May 28, 2010

Takabbur























Takabbur membuatkan Iblis binasa dan dilaknat selama-lamanya kerana enggan sujud kepada Adam.


Takabbur adalah satu perasaan bahawa dirinya lebih besar, lebih hebat dan lebih baik daripada orang lain. Akhirnya ia terasa kagum terhadap diri sendiri dan diselubungi kegoan. Fenomena ini biasanya membawa orangnya menapak ke arah sifat tercela seperti cinta takhta, hasad, zalim dan menghina orang lain.


Kesombongan, keangkuhan, kecongkakan, kekibiran, kemegahan dan bangga diri, semua ini merupakan sifat dalaman yang membuatkan seseorang itu tidak beriman. Allah berfirman:

ان في صدورهم الا كبر - غافر 56

"Sesungguhnya tidak ada apa dalam dada-dada mereka kecuali keangkuhan"

Jenis-jenis Takabbur

Takabbur kadangkala berbentuk pengingkaran wujudnya Allah atau tidak mahu melaksanakan firmanNya sebagai hamba. Kadangkala ia dari sudut pengingkaran risalah kenabian atau enggan menerima agama-agama wahyu, kitab-kitab suci dan Syariat. Sekali-kali takabbur dapat dilihat dari sikap seseorang itu yang bangga diri dan merasakan orang lain kecil di matanya. Takabbur ini dapat dilihat dalam perbuatan invidu seperti perbicaraan, pendirian, cara duduk bangun dan jalan serta cara bersosial seorang itu. Allah (swt) tidak menyukai orang yang takabbur:

لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ -23

dalam ayat lain tempat orang yang takabbur adalah api neraka:

وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرِينَ (60)

Penyebab Takabbur

Perkara-perkara yang mencetuskan sifat-sifat takabbur dalam diri manusia sangat banyak. Antaranya ialah: harta, ilmu, kudrat, pangkat, kecantikan dan nasab keturunan. Namun semua pencetus takabbur ini selalunya menjelma pada personaliti orang yang tidak terpelajar dan mereka yang menurut kehendak hawa nafsu sahaja. Manakala manusia sempurna tidak terpengaruh dari pencetus-pencetus tersebut kerana mereka tahu semua itu akan binasa. Mereka mengerti manusia berasal dari ayah dan bunda yang sama dan dari tanah manusia diciptakan. Abi Abdillah berkata:

عن أبي عبدالله عليه السلام قال: ما من رجل تكبر أو تجبر إلا لذلة وجدها في نفسه

Abi 'Abdillah berkata: "Seorang pemuda itu tidak bertakabbur melainkan terdapat kenistaan dalam dirinya" - al-Kafi alKulaini, jil 2 hal 436 fasal باب الكبر

Ini menunjukkan semangat takabbur untuk kepuasan diri mencerminkan kenistaan dalam diri manusia itu sendiri.

Takabbur dalam riwayat.

Imam Ali mengatakan :

اياك والكبر فانه اعظم الذنوب والأم العيوب - غرر الحكبم حديث 3652

"Jauhkan dirimu dari takabbur, sesungguhnya ia merupakan dosa besar dan 'aib paling buruk"

Imam Ali mengatakan:

عجبت للمتكبر الذي كان بالامس نطفة و يكون غدا جيفة – نهج البلاغة حكمة 126

“Aku hairan dengan orang yang takabbur, kelmarin ia hanyalah air mani dan esok akan menjadi bangkai.”

Imam Ali mengatakan:
ثمرة الكبر المسبة - غرر الحكبم حديث 4614
“Akibat takabbur adalah kehinaan”

Imam Shadiq mengatakan:

لا يطمعن ذوالكبرفي الثناء الحسن – الخصال ج 2 ص 434
“Tidak ada harapan pujian yang baik buat orang yang takabbur”

Imam Shadiq mengatakan:

من تكبر علي الناس ذل – بحار الانوارج 77 ص 235
“Barangsiapa takabbur dengan manusia, hinalah ia”

اجتنبوا الكبر فان العبد لا يزال يتكبر حتى يقول الله عز و جل اكتبوا عبدى هذا فى الجبارين – ميزان الحكمة حديث 1722

“Cegahilah dirimu dari takabbur, sesungguhnya seorang hamba tidak takabbur sehingga Allah berfirman: tuliskanlah hambaku ini dalam golongan yang angkuh.

Tanda-tanda takabbur

Orang yang takabbur menganggap dirinya lebih hebat dari orang lain. Oleh itu ia akan
bersikap tidak menghormati orang lain. Sebahagian tanda-tanda takabbur ialah:

Kelihatan ia mengkerut dahinya, memandang orang lain dengan hujung mata, berbicara dengan nada tinggi dan sombong, berjalan dengan bangga, mendabik dada, mulutnya selalu menyebut aku seperti ini dan aku seperti itu, sentiasa menceritakan kelebihan dirinya kepada orang lain, menganggap orang lain jahil, tidak menerima hakikat kebenaran dari bicara orang lain, tidak membalas panggilan orang-orang yang lemah dan miskin, menagih pujian orang, tidak memberi salam, dalam majlis sentiasa duduk di atas, mencegah diri dari dinasihati serta orang lain dianggap tidak bernilai .

Sifat takabbur membuatkan Iblis binasa dan dilaknat selama-lamanya kerana tidak mahu sujud kepada Adam. Begitu juga Fir‘aun dan Namrud telah binasa kerana tidak menerima seruan para nabi. Mereka ini tidak punya kedudukan di sisi Allah dan manusia, malah dikumpulkan bersama orang-orang yang terhina sebagaimana menurut suatu riwayat, mereka ini umpama semut yang hancur di bawah injakan tangan-tangan dan kaki-kaki pada hari kiamat.

No comments:

Post a Comment