Monday, May 17, 2010

Kritikan Imam Jamaah tentang perarakan simbolik Tabut Fathimah Zahra

Imam Jamaah wilayah Asad Abad, Iran berkata:

حمل نمادين تابوت حضرت زهرا (س) در شب شهادت اين بانو، هتك حرمت به ساحت مقدس آن بزرگوار است.

Membawa simbolik tabut Zahra (as) di malam-malam syahadah wanita ini, menjejaskan penghormatan terhadap lapangan kesucian beliau.

Telah diberitakan bahawasanya – Hujjatul Islam wal Muslimin Ali Zadsar Jirofti waktu zuhur kelmarin dalam pertemuan perwakilan Husainiyah kota-kota wilayah Asad Abad mendedahkan amalan khurafat tersebut telah tersebar kepada musuh Islam. Beliau berkata: “Membawa simbolik tabut Zahra (as) di malam-malam syahadah wanita ini, menjejaskan penghormatan terhadap lapangan kesucian beliau, memecah belahkan dan menjadi agenda komplot British untuk menghapuskan Islam”.

Katanya lagi perbualan telefonnya dengan pejabat Daftar Rahbar, mereka memaklumkan membawa simbolik Tabut di wilayah ini menjejaskan penghormatan Fathimah Zahra (as), pengagungan khurafat dan hukumnya haram. Mereka meminta orang ramai dan penyelia Husainiyah mencegah diri dari mengeluarkan kata-kata dan pengagungan khurafat, hendaklah menguatkan iktiqad agama dalam acara kedukaan mereka terhadap penghulu wanita dunia dan syurga ini sehingga tidak menjadi konspirasi musuh Islam di Britain.

Gabenor wilayah Asad Abad menjelaskan salah satu fondasi Islam ialah menghormati Ahlul Bait dan berkabung untuk mereka. Beliau menambah: Musuh-musuh Islam dan ajaran sesat seperti Wahabi menyiarkan propaganda beberapa khurafat, dengan mempersoalkan kerasionalan agama Islam dan mazhab Syiah.

Moustafa Azadbakht menyatakan Husainiyah adalah institusi yang mendukung pemerintahan Republik Islam. Beliau mengatakan: Hendaklah diperluaskan perbahasan Akhlaq, Mazhabi, ‘Irfani dan tauladan watak Fathimah Zahra (as) kepada orang awam sehingga mereka lebih mengenal Islam dan masalah agama.

No comments:

Post a Comment