Monday, May 24, 2010

Pengganas Iran dihukum gantung sampai mati pagi tadi


Iran telah menghukum gantung sampai mati penjenayah terrorist Abdul Hamid Rigi di tenggara kota Zahedan tadi pagi.

Perlaksanaan hukuman ini telah dikeluarkan oleh Mahkamah Revolusi Islam ke atas Abdul Hamid Rigi setelah beliau didapati bersalah di atas kes pembunuhan orang awam dan pasukan keselamatan Iran. Selain itu beliau juga telah menghadapi pertuduhan samun bersenjata, operasi pengeboman dan perdagangan dadah/narkoba.

Dalam pengakuan awal beliau, Abdul Hamid mengesahkan laporan bahawa Washington turut bersekongkol dan membiayai kumpulan terroris yang mengganas di Iran.

Pada tahun 2009, dalam satu wawancara dengan Press TV Abdul Hamid menyatakan bahawa sejak tahun 2005, sudara laki-lakinya telah beberapa kali bertemu dengan ajen Amerika di kota Islamabad dan Karachi dan melanjutkan komunikasi dengan mereka.

Saudara laki-lakinya, Abdul Malik Rigi ketua pergerakan terroris Jundullah telah ditangkap setelah melangsungkan beberapa operasi pembunuhan dan pengeboman. Abdul Malik juga menyatakan beberapa orang yang dipercayai ejen Israel dan Amerika menawarkan wang kepadanya dan memberikan senarai nama-nama orang dikehendaki dibunuh di Tehran.

Keganasan kumpulan terroris ini telah mengorbankan puluhan orang awam dalam beberapa serangan.














































Foto Abdul Malik Rigi (ejen Amerika) yang diberkas Angkatan Perisikan Iran

Sidang media ibu bapanya isteri Abdul Hamid Rigi

No comments:

Post a Comment