Sunday, March 14, 2010

Foto Abdul Malik Rigi (ejen Amerika) yang diberkas Angkatan Perisikan Iran

Manurut warta berita Iran, Abdul Malik Rigi diberkas pada 23 Febuari 2010 ketika sedang melaksanakan tugas pentingnya sebagai seorang terrorist. Selama lima tahun beliau dan kumpulannya yang dikenal sebagai Jundullah telah melakukan pembunuhan kejam di wilayah timur Iran.

Aksi-aksi kejam kumpulan terrorist Jundullah:

  1. 2 Januari 2006: menculik 9 tentera Iran di perbatasan Iran-Afghanistan, seorang dari mangsa culik dibunuh dan yang lain dibebaskan setelah menyatakan ugutan.
  2. 15 Mac 2006: Membunuh 22 orang awam dan menculik 7 yang lain di daerah Tasuki, jalan antara Zahedan-Zabol. Seorang mangsa culik dibunuh dan yang lain dibebaskan setelah menyatakan ancaman.
  3. 13 Mei 2007: 34 warga Iran dibunuh dan menculik beberapa orang di jalan Darzin antara Bam-Kerman.
  4. 2 Febuari 2007: kumpulan ini membunuh 4 orang pegawai polis di Zahedan.
  5. 14 Febuari 2007: Bom kereta bunuh diri meledakkan bas yang membawa pengawal Revolusi sehingga menyebabkan 11 orang syahid dan 18 cedera.
  6. 13 Jun 2008: Menculik 16 orang pegawai polis dan tentera sebagai tahanan dan membunuh seorang dari mereka.
  7. 28 Mei 2009: Mengebom Masjid Amirul Mukminin di Zahedan dan 20 orang berpindah ke alam Baqa
  8. 18 Oktober 2009: Bom bunuh diri menyerang kota Sarbaz di wilayah timur Sistan dan Balucistan menyebabkan 43 orang mati termasuk seorang Komando Pegawai Revolusi Islam (As-Syahid Sustani) dan mencederakan lebih 150 orang.







































































































































































































































































Foto ini sejenak mengejutkan dunia hasil kebehasilan Perisikan/Intelijen Iran, ia menunjukkan Abdul Malik berada di pengkalan Amerika 24 jam sebelum dia diberkas. Badan perisikan Iran mendakwa mereka sudah mempunyai bukti kukuh penglibatan Amerika dengan kegiatan kumpulan terrorist Jundullah.


































Operasi kumpulan terrorist ini mirip dengan operasi Terrorist Wahabi yang lain seperti al-Qaeda, Sipahe Sahabah dan lain-lain lagi. Antara kesesatan mereka ini termasuklah menganggap orang Islam lain dari fahaman mereka adalah Kafir dan wajib dibunuh. Walaubagaimanapun ulama Ahlusunnah Iran menolak golongan Wahabi sebahagian daripada mereka.

1 comment:

  1. Salam...
    sy blum tahu ttg kewujudan kumpalan yg extrem mcm nie... thanks sbb mendedahkannya...

    ReplyDelete