Friday, July 16, 2010

Masjid Syiah Zahedan dibom terroris Wahabi, 27 maut




Innalillah, Wa inna ilaihiraji'un

Malam kelmarin masjid Syiah telah dibom oleh militan Wahabi menyebabkan 27 orang terbunuh. Peristiwa ini berlaku di Zahedan, kawasan majoriti Ahlusunnah tenggara Iran. Menurut sumber berita Ahlul Bayit News Agency, 2 bom diletupkan oleh pengebom bunuh diri ketika jamaah masjid sedang berhimpun membaca doa kumail.




Sementara itu Maulawi Abdul Hamid Ismail Zahi, Imam Jamaah Ahlusunnah Masjid Makki Zahedan langsung mengistiharkan aksi terroris kumpulan Wahabi ini khilaf dengan Syarak dan golongan Ahlusunnah pun turut berdukacita di atas kekejaman Wahabi ini. Beliau mengatakan, "Siapakah yang mau menjawab untuk darah saudara seagama kita, Syiah yang telah ditumpahkan? Siapakah yang telah mengeluarkan fatwa bahawa aksi begini adalah jihad dan dibolehkan? Apakah dosa saudara Syiah kita sehingga mereka mesti sampai ke darjat syuhada?

Abdul Hamid menegaskan tidak ada ahli ilmu yang mengkafirkan orang sehingga tercetus peristiwa ini dan memaknai aksi ini sebagai Jihad. Katanya lagi aksi ini juga tidak ada di sisi Syara. Kriminal seperti ini di masa mendatang akan kami hukum dengan tegas.

Berita hari ini menyebut korban dalam peristiwa ini adalah 27 orang.

Berikut adalah foto-foto sekitar peristiwa ini:































Menurut Husain Ali Syahriari ahli Parlimen Zahedan, ledakan pertama berlangsung dari seorang yang memakai jilbab yang meledakkan bom di tubuhnya setelah tidak dibenarkan masuk ke dalam masjid. Tatkala orang ramai berkumpul, datang seorang lagi meledakkan dirinya. Berikut adalah foto Wahabi pengebom bunuh diri dalam peristiwa ini yang sudah beredar dalam internet:






Pengebom bunuh diri ini bernama Abdul Basit Rigi





Yang ini pula bernama 'Aziz Muhammad Rigi

No comments:

Post a Comment