Friday, December 25, 2009

Mukadimah Shalat 2

Mukadimah Shalat 2

1. Masalah yang sama dalam mengusap kepala dan kaki
2. Penerangan syarat-syarat wudhu

Masalah
yang sama dalam mengusap kepala dan kaki

Perhatikan masalah-masalah di bawah dalam mengusap kepala dan kaki:

1) Ketika mengusap hendaklah tangan menyapu kepala dan kaki, jika tidak wudhunya batal. Namun tidak ada masalah jikalau tangan di atas kepala dan kaki itu hanya bergerak sedikit untuk menyapu.

2) Jikalau ketika mengusap, tidak ada sisa lembapan wudhu di tapak tangan, hendaklah ia mengambil lembapan di anggota wudhu yang lain. Tidak boleh tangan dilembabkan dengan kelembapan yang ada pada bukan anggota wudhu.

3) Lembapan di tangan itu hendaklah meninggalkan kelembapan di kepala dan kaki ketika mengusap.

4) Tempat usapan hendaklah kering, namun tiada masalah jikalau lembapannya itu sedikit dan tidak mencegah lembapan yang ada pada tangan untuk mengusap.

5) Antara tangan dan tempat usapan, tidak boleh ada halangan seperti topi, cadur dan kasut walaupun halangan itu nipis dan air bisa sampai ke kulit. Namun tiada masalah jikalau berada dalam keadaan terpaksa atau hal yang tidak dapat dielakkan.


6) Tempat usapan hendaklah bersih. Terus jikalau ada najis dan tidak dapat dicuci dengan air hendaklah ia bertayammum


1. Syarat air wudhu

Air wudhu hendaklah suci, mutlak dan mubah (bukan dirampas), dengan ini tidak sah wudhu dengan air najis, mudhaf dan air rampasan walau pun tidak diketahui kuantiti najis dan mudhafnya. Namun wudhunya sah jikalau terlupa bahawa ia mengambil wudhu dengan air rampasan
.

Tidak sah mengambil wudhu dengan air berikut:

1) Air yang tidak mendapat izin tuannya.
2) Air yang tidak diketahui tuannya mengizinkan atau tidak.
3) Air yang telah diwakaf untuk orang-orang tertentu
4) Sebagai Ihtiyat wajib, berwudhu dengan air paya atau permatang yang tidak diizinkan adalah pemiliknya adalah batal. Namun dibolehkan berwudhu jikalau tidak diketahui samada pemiliknya mengizinkan atau tidak.

2. Syarat wadah air wudhu

1) Wadah air wudhu hendaklah yang Mubah. Oleh itu wudhu menjadi batal jikalau wadah air rampasan.

2) Bukanlah dari jenis emas atau perak

3. Syarat-syarat anggota wudhu

1) Anggota wudhu hendaklah suci

2) Tidak ada sesuatu yang menghalangi air sampai ke anggota wudhu. Tidak ada penghalang pada anggota yang diusap walaupun sesuatu yang nipis.

4. Syarat cara-cara berwudhu

Hendaklah Tertib dan Muwalat wudhu diperhatikan.

Perhatikan setiap satu daripada dua istilah ini:

- Tertib dalam wudhu: Cucian atau usapan anggota hendaklah dilaksanakan menurut tertib berikut: 1. Mencuci muka 2. Mencuci tangan kanan 3. Mencuci tangan kiri 4. Mengusap di depan kepala 5. mengusap di kaki kanan 6. mengusap di kaki kiri.

Wudhu menjadi batal jikalau tertib ini tidak dihiraukan.

- Muwalat ialah tidak berhenti sebentar ketika sedang mengambil wudhu.

5. Syarat-syarat orang yang mengambil wudhu

1) Sesiapa yang mampu mengambil wudhu sendiri tidak boleh meminta bantuan orang lain mengambil wudhu untuknya. Wudhu menjadi batal jikalau orang lain mencuci muka dan tangannya atau mengusap kepala dan kaki untuknya.

Namun jikalau ada bahagian perlaksanaan wudhu yang tidak mampu dilakukan sendiri, ia hendaklah meminta bantuan orang lain, akan tetapi dia hendaklah berniat wudhu.

2) Barangsiapa yang mengetahui wudhu membahayakannya; iaitu ia tahu wudhu bisa menyebabkan ia sakit atau ia takut jatuh sakit, hendaklah ia bertayammum.

Namun jika seseorang yang tidak tahu bahawa wudhu membahayakannya atau tidak, maka wudhunya menjadi sah.

Penting

1) Tiada masalah berwudhu jikalau coretan pena atau 'ballpen' yang tidak berlapisan, atau titik-titik berminyak yang tidak mencegah sampainya air ke kulit. Namun jikalau titik-titik berwarna bekas coretan pena mempunyai lapisan atau minyak yang mungkin menyebabkan penyerapan air tidak sampai ke kulit, hendaklah coretan itu disingkirkan.
2) Jikalau ada jangka waktu berhenti sebentar dalam melaksanakan wudhu, ke
tika hendak mencuci atau mengusap lagi, lembapan pada anggota yang sudah dicuci masih belum kering, wudhunya sah.

No comments:

Post a Comment