Wednesday, March 13, 2013

Ayatullah Misbah Yazdi nafi keluarkan fatwa bunuh pelarian Syria di Lubnan



Ayatullah Misbah Yazdi nafi keluarkan fatwa bunuh pelarian Syria di Lubnan


Berikutan tersebarnya fitnah secara meluas bahawa Ayatullah Misbah Yazdi mengeluarkan fatwa bunuh terhadap pelarian Syria di Lubnan, marji’ taqlid tersebut telah tampil menafikannya pada bulan Julai tahun lalu.

Sejak akhir-akhir ini terdapat banyak laman web berbahasa Arab yang menyatakan bahawa Ayatullah Misbah Yazdi telah mengeluarkan fatwa yang mangharuskan pembunuhan pelarian Syria di Lubnan. Sebagai jawapan, marji’ taqlid ini memberikan jawapan dengan berkata, “Pertama, saya tidak mengeluarkan fatwa tersebut, dan kedua tidak ada sebarang maklumat terdekat di sisi saya mengenai pertanyaan ini dan jawapan tersebut.”

Berikut adalah jawapan lengkap yang dikeluarkan dalam laman web rasmi beliau:
‌Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang
Ayatullah Misbah Yazdi,

Sejak akhir-akhir ini, beberapa laman web berbahasa Arab mengambil kesempatan terhadap sebuah kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai “Abna al-Tha’ifah al-Ja’fariyyah Fi Lubnan”. Demi melakukan aksi jenayah terhadap pelarian Syria di Lubnan, kumpulan ini mempergunakan fatwa yang kononnya anda mengharuskan pembunuhan ke atas pelarian tersebut. Dengan memerhatikan kesan buruk dalam minda kaum mukminin dari pertanyaan, jawapan dan syubhat akibat berita ini, kami mohon anda nyatakan pendapat tentang topik ini.

Jemaah pengikut Syiah Lubnan
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

“Pertama, bukan saya yang mengeluarkan fatwa tersebut, dan kedua, tidak ada sebarang maklumat terdekat di sisi saya mengenai pertanyaan ini dan jawapan tersebut.”

Saya mohon Allah Azzawajalla melanjutkan taufiq untuk umat Islam dan memelihara kemuliaannya.

Muhammad Taqi Mishbah al-Yazdi
1 Julai 2013

سماحة آيةالله مصباح اليزدي أجاب على الأسئلة العديدة حول اصدار فتوىً بجواز قتل اللاجئين السوريّين إلى لبنان: « أوّلاً أنا لست ممّن يصدر الفتاوى، وثانياً ليس لديّ أدنى اطّلاع على مثل هذا السؤال و ذاک الجواب»

تناقلت بعض المواقع الالكترونيّة العربيّة أخيراً خبراً مفاده أنّ سماحة آية الله مصباح اليزديّ قد أصدر فتوىً بجواز قتل اللاجئين السوريّين إلى لبنان. وقد أجاب سماحته على السؤال بخصوص هذه الفتوى بقوله: أوّلاً أنا لست ممّن يصدر الفتاوى، وثانياً ليس لديّ أدنى اطّلاع على مثل هذا السؤال و ذاک الجواب. وفيما يلي تفصيل السؤال والجواب:

بسم الله الرحمن الرحيم

سماحة آية الله مصباح اليزديّ دامت بركاته؛

تناقلت بعض المواقع الالكترونيّة العربيّة أخيراً خبراً مفاده أنّ جماعة تطلق على نفسها اسم «أبناء الطائفة الجعفريّة في لبنان» قد استفتوا سماحتكم بخصوص معاقبة اللاجئين من سوريا إلى لبنان وأنّ سماحتكم ـ‌و بذريعة قيام هؤلاء الإرهابيّين بجرائم‌ــ قد أفتيتم بجواز قتلهم. وبالالتفات إلى الملابسات التي تلفّ السؤال والجواب والشبهات التي أثارها مثل هذا الخبر في أذهان المؤمنين نطلب من سماحتكم إبداء رأيكم حول هذا الموضوع.
جماعة من الشيعة في لبنان

بسم الله الرحمن الرحيم

أوّلاً أنا لستُ ممّن يُصدر الفتاوى، وثانياً ليس لديّ أدنى اطّلاع على مثل هذا السؤال و ذاک الجواب.
أسأل الله جلّ وعلا أن يديم توفيق المسلمين و يحفظ عزّتهم.
محمّد تقي مصباح اليزديّ

11 شعبان المعظّم 1433


No comments:

Post a Comment