Tuesday, July 17, 2012

Fitnah terhadap Syiah, akhirnya mengungkap pemalsuan kitab Sahih Al-Bukhari





Salam Alaikum, semoga ceria di pagi ini.

Ketika melayari internet tiba-tiba saya dapati seorang sahabat kita menuduh bahawa Syiah berdusta bahawa Imam Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Sahabat Nabi melaknat sahabat iaitu:

Muawiyah Bin Abi Sofyan dan Harist Bin Hisam...


Izinkan saya menjawabnya buat tatapan pencinta kebenaran.

Permasalahan pertama yang ditimbulkan hadis dari Sahih Al-Bukhari:



Lalu di manakah hadis itu? mari kita lihat di dalam Sahih Al-Bukhari terbitan Maktabah Salafiyyah, Kaherah (sila klik pada gambar untuk resolusi yang lebih jelas):






Kemudian katanya lagi:

"Prognosis dari kedustaan diatas adalah : Ahlusunnah Wal Jama'ah tidak pernah memuat satupun riwayat yang mengatakan bahwa didalam shalat boleh melaknat sebagaimana riwayat syiah, dan Imam Buchori tidak pernah memuat riwayat tersebut, terlebih yang dilaknat adalah para sahabat Rosulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam.."

Saya dapati Sayid Murtadha Ridhawi memetik hadis tersebut dari kitab Durrul Manthur Fi Tafsir Ma'thur yang ditulis oleh Jalaludin Al-Suyuthi:


Iya, memang Jalaludin Suyuthi menulis riwayat tersebut di dalam kitabnya, sama-sama kita saksikan:





Oleh itu kesimpulannya ialah teks riwayat yang dimuatkan di dalam buku Murtadha Ridhawi itu ada di dalam kitab Ahlusunnah Wal Jamaah. Tuduhan bahawa Syiah berdusta adalah tidak benar dan muncul dari prasangka jahat golongan yang membenci Syiah.


Terungkap! Rupa-rupanya kitab Sahih Al-Bukhari sudah tidak asli lagi. Sudah dipalsukan!

Kata beliau:

"dan Imam Buchori tidak pernah memuat riwayat tersebut, terlebih yang dilaknat adalah para sahabat Rosulullah"

Apa yang saya fahami daripada maksud beliau ialah Al-Bukhari tidak pernah memuatkan riwayat yang melaknat Abu Sufyan dan Haris bin Hisyam seperti yang dinulkilkan oleh Al-Suyuthi:

وأخرج أحمد والبخاري والترمذي والنسائي وابن جرير والبيهقي في الدلائل عن ابن عمر قال « قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم أحد : اللهم العن أبا سفيان ، اللهم العن الحرث بن هشام ،

"Dikeluarkan oleh Ahmad bin Hanbal, AL-Bukhari, Al-Tirmizi, Al-Nisa'i, Ibnu Juraij, Al-Baihaqi di dalam kitab Al-Dala'il, daripada Ibnu Umar yang berkata Rasulullah (s.a.w) berdoa pada hari Ahad:

"Ya Allah, laknatilah Abu Sufyan, Ya Allah Laknatilah Al-Haris bin Hisyam."

Rupa-rupanya hadis tersebut (yang melaknat Abu Sufyan dan Haris) memang tidak ada di dalam Sahih Al-Bukhari di zaman ini kerana sudah disingkirkan dari manuskrip aslinya. Bukti-bukti lain pemalsuan kitab al-Bukhari sepert ini memang ada. Ini menunjukkan bahwa kitab sumber agama paling utama di sisi Ahlusunnah sudah diselewengkan!. Tidak mustahil sunnah nabi yang mereka amalkan juga sudah tidak asli lagi, dan saya ada bukti mengenainya. Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment