Benarkah penduduk Sham menyambut hari kesedihan untuk Khalifah Usman bin Affan sedangkan menurut Wahabi, tangisan dan membaca syair duka terhadap orang yang sudah meninggal akan menyebabkan azab bagi mayat.
Mengapakah Muawiyah hadir dalam acara-acara dukacita tersebut? Bahkan ia tidak menghalang malah mempertahankan adat ini.
Zahabi berkata:
فنصب معاوية القميص على منبر دمشق، والأصابع معلقة فيه، وآلى رجال من أهل الشام لا يأتون النساء ولا يمسون الغسل إلا من حلم، ولا ينامون على فراش حتى يقتلوا قتلة عثمان، أو تفنى أرواحهم، وبكوه سنة.
Muawiyah meletakkan bajunya di atas minbar Damsyiq bersama jari-jari (yang terpotong). Lelaki-lelaki Sham berazam tidak akan mendekati isteri-isteri mereka, tidak akan mandi kecuali bermimpi, tidak akan tidur di atas permaidani sehingga mereka membunuh pembunuh Usman atau pembunuh itu terbunuh. Mereka menangis selama setahun.
Ruj: Zahabi, Tarikh Al-Islam, jilid 1 halaman 446.
Mengapakah Wahabi tidak memprotes majlis kedukaan untuk khalifah Usman? atau mengatakan mayat usman mendapat siksaan berat di dalam kubur? malangnya Wahabi yang ghuluw mengatakan majlis kesedihan untuk Saidina Husain sebagai syirik.
No comments:
Post a Comment