Friday, June 1, 2012

Wasil tidak mewakili mazhab Syiah

Benarkah Wasil kembali kepada Ahlusunnah?

Jika benar ia Ahlusunnah, maka dia lebih baik daripada Wahabi kerana mengaku bersaudara dengan Syiah.

Namun jika dia pernah mengaku menjadi Syiah, saya katakan iya, dia hanya mengaku Syiah dan Wasil bukan Syiah yang sejati. Realitinya Wasil adalah seorang ahli sufi.

Ada pihak cuba membuktikan bahawa Wasil sebelum ini adalah Syiah kerana mengkafirkan Effendi, saya katakan ulama besar Ahlusunnah pun mengkafirkan Ibnu Taimiyah, bukan kerana mereka Syiah.

Baru-baru ini saudara kita Wasil mengaku kembali kepada Sunni dan ini tidak memberikan apa-apa kesan kerana saya tidak pernah akui bahawa beliau pernah bermazhab Syiah.

Ini disebabkan beliau menolak akidah Syiah ketika beliau mengaku Syiah. Sepanjang mengikuti perdebatan beliau dalam forumotion, saya dapati Wasil bukanlah seorang Syiah.

Antara bukti yang masih saya simpan ialah copy paste, penolakan beliau terhadap akidah Raj'ah, dari Shiachat.forumotion.com (Forum ini telah didelete oleh Wasil) ini hanyalah salah satu bukti bahawa beliau bukan bermazhab Syiah, dan Wasil tidak pernah mewakili Syiah sama sekali.




Semoga Allah menyembuhkan Wasil, katanya dia sedang sakit.

No comments:

Post a Comment